Wanneer je als nieuwe ondernemer een businessplan gaat maken – en da’s wel verstandig – helpen we je hier op weg met een beknopte omschrijving van onze 5 P’s:
Plaats: Onze totale winkel is ca 300m2 (waarvan ca 70m2 nu voor 040FietsService is) en wordt gehuurd. Het is een hoekpand op een zichtlocatie met 6 grote ramen die kunnen worden voorzien van reclame. Het pand heeft ledverlichting; klimaatbeheersing, automatische deuren en een slijtvaste vloer. Interieur bestaat uit stellingen van hout en tego-metaal. Nostalgische elementen als oude kassa’s, houten kratjes, een bakfiets en steekwagen geven een leuke authentieke sfeer.
Klanten komen uit alle stadsdelen van Eindhoven maar ook uit omliggende plaatsen als Waalre, Valkenswaard, Veldhoven, Geldrop en Nuenen.
Product: Het assortiment is globaal in te delen naar hond, kat, konijn/knaagdier en tuinvogels. Een groot deel bestaat uit voeding zonder kunstmatige geur, kleur of smaakstoffen. Behalve de grotere bekende merken vindt je er ook producten van kleinere leveranciers – die niet “op iedere hoek van de straat liggen”. Een steeds groter aandeel is er voor het eigen private label “Lammers & Co”.
Prijs: Het prijs en kwaliteitsniveau van de winkel is midden/hoog. Klanten zijn over het algemeen tevreden met een faire prijs/kwaliteit in plaats van “de laagste prijs”. Ze hebben ook vaker de kleine en middelgrote rassen (honden/katten). Het Dierenwarenhuis heeft een loyaliteits/spaarprogramma waarbij klanten bij elke 250,- een kassakorting van 10,- krijgen.
Promotie: Er wordt – op beperkte schaal – gebruik gemaakt van Facebook en Instagram. De website is gemaakt in eigen beheer waarbij we vorig jaar met de webshop zijn gestopt. Het inrichten én actueel houden van een webshop bleek, in combinatie met aandacht verdelen over twee winkels en de opvoeding – voor ons niet haalbaar. Drie tot vier keer per jaar ontvangen klanten een e-mail. Met nieuwtjes en een overzicht van de eventueel gespaarde korting.
Persoonlijke verkoop: Het Dierenwarenhuis is een winkel waarbij de eigenaar de handen uit de mouwen steekt en zoveel mogelijk zelf de klant te woord staat. Het (her)kennen van klanten wordt gewaardeerd: een praatje dat niet alleen commercieel is, maar ook uit oprechte persoonlijke interesse levert onder aan de streep voor zowel de klant als de ondernemer uiteindelijk altijd meer op.
Zie jij jezelf al staan? Blijf nog wel even met 2 voeten op de grond want er is nog meer dat je dan van ons mag weten.…